Hrozí zánik rokytnické lokálky?

17.05.2011 06:00

Rychnovsko, Rokytnice v Orlických horách - Pokud stát nepřisune finance, skončí řada spojů na železnici. Týká se to i trati do hor, což starosta města nepovažuje za šťastné.

Zamýšlené vládní škrty v podpoře dopravní obslužnosti na železnici mohou v celém Královéhradeckém kraji znamenat zrušení téměř poloviny spojů, v některých případech i zánik tratí. Jelikož mezi prvními takovými by se mohly objevit horské či malé regionální lokálky, není bez výjimky ani rychnovský region, a sice trať z Doudleb nad Orlicí do Rokytnice v Orlických horách.

„V našem kraji je to přes 254 milionů korun, které stát dosud platil na osobní železniční přepravu, a nyní to odmítá. Nevím, kdo by tyto peníze měl zaplatit: kraj, města, obce nebo cestující? Skončila by v podstatě polovina vlaků, s nimi by o práci na železnici přišly desítky zaměstnanců Českých drah,“ uvedl krajský radní pro oblast dopravy Josef Ješina.
Záměrný výběr?
Některé jeho výroky v dané souvislosti jsou trnem v oku rokytnickému starostovi Petru Hudouskovi. „Situaci sleduji od chvíle, co jsem usedl do starostenského křesla. S nelibostí jsem zaznamenal prohlášení radního Ješiny, který, ač je také z rychnovského regionu, uvádí trať z Doudleb do Rokytnice hned jako první na odstřel. Nezamlouvá se mu už delší dobu. Ale proč se nemluví třeba o železnici z Teplic nad Metují do Trutnova, která je v dezolátním stavu a málo využívaná? Naše trať patří k páteřní do krajského města, ale on si ji vybírá záměrně. To ať jde radši do důchodu,“ hořekoval.

Hudouska dění v jednu chvíli dovedlo i k myšlence zalarmovat starosty z okolních obcí při trati, aby společně dali dohromady prohlášení pro krajského hejtmana, aby radní Ješina zbytečně podobné věci nerozkřikoval dopředu. „Bylo by dobré, aby tahle bublina splaskla, když nemá analýzu. Spoje už tak ubývají, některé nejsou nastavené úplně nejlépe, například pro střídání pracovních směn ve Vamberku nebo v Kostelci,“ poznamenal starosta.
Vlaků ubývá
V Rokytnici si zakládají na návaznosti na hlavní trať do Hradce Králové a byli by rádi, kdyby fungovala, nikoliv skomírala. Ve hře ještě zůstává ambiciózní projekt Dráhy Orlických hor, ale podle Hudouska radní Ješina ani tuto myšlenku příliš nepodporoval. „Ani si nepřečetl studie. Když jsme ho pozvali, udělal si pár poznámek a zase odjel. Přitom je potřeba zapracovat hlavně na modernizaci a zrychlení tratí z Rychnova a Rokytnice do krajského města.“

Vlaky jedoucí z a do horského města jsou hojně využívané především školáky a pracujícími, nicméně spojů i tak ubylo. „Kraj už nám některé sebral, což jsme se skřípějícími zuby museli skousnout, přišli jsme hlavně o dopolední. O půl sedmé ráno odjede vlak z Rokytnice a další jede až po jedenácté, pominu-li víkend,“ přiblížil starosta aktuální situaci v dostupnosti vlakového spojení.

Jedním dechem Hudousek doplnil: „Jenže ani k nahrazení autobusy nedošlo. Ať už hlavně na nic nesahají a dělají pro změnu na přestupech nebo jiných věcech a neřeší, co se kde ještě zruší.“

O skutečnosti, že v ohrožení je i trať z Doudleb do Rokytnice, se od Deníku poprvé dozvěděla jediná poslankyně parlamentu z rychnovského regionu Vladimíra Lesenská (ČSSD). „Nevím, jestli už je to všechno dořešené. Ale přijde mi divné, že dohody, které jedna vláda s kraji udělala, chce druhá vypovědět. Jaké potom můžete mít jistoty? Je mi smutno z toho, že dohody přestávají fungovat,“ sdělila.

Pokud ministerstvo financí příspěvek na regionální drážní osobní dopravu nedoplatí, podle propočtů by mohlo být dotčeno čtyřicet až šedesát procent vlaků. Poslankyně Lesenská si netroufá odhadovat, zda by v takovém případě dokázaly zákonnou dopravní obslužnost pokrýt autobusy. „Doufám, že dojde k rozumné dohodě, protože zatím se spíš jedná o signál obyčejným lidem, že taková ujednání platit nemusí, z toho mám větší strach,“ dodala.

„Stát především odmítá plnit dohodu, tedy memorandum o podpoře drážní osobní dopravy, které kraje podepsaly s vedením Českých drah. To zaručovalo na železnici stabilitu na dalších deset let. Podle tohoto dokumentu máme pro železnici připravené peníze. Pokud stát potřebné prostředky nezaplatí, doplatíme na to my, obyvatelé našeho kraje. Stát se obrací zády k desítkám lokálních vlaků,“ doplnil k tématu krajský radní Josef Ješina.

Zdroj: https://rychnovsky.denik.cz/zpravy_region/hrozi-zanik-rokytnicke-lokalky20110516.html