Zákoník práce v „nové koncepci“ - 7. část
V tomto díle se zaměříme na výklad změn o zaměstnanosti. Za pozornost stojí, že odstraňuje dosavadní taxativní výčet skupin osob, které požívaly zvýšenou ochranu na trhu práce. V zákoně o zaměstnanosti zůstává pouze obecné ustanovení o ochraně ohrožených skupin a specifická ochrana zdravotně postižených.
Přitom v dosavadním znění zákona měly zvýšenou ochranu na trhu práce
a) fyzické osoby se zdravotním postižením,
b) fyzické osoby do 20 let,
c) těhotné ženy, kojící ženy a matky do devátého měsíce po porodu,
d) fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku,
e) fyzické osoby starší 50 let věku,
f) fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než pět měsíců,
g) fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc: těmito se rozumí zejména fyzické osoby, které se přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech nebo které v nich žijí, fyzické osoby společensky nepřízpůsobené, fyzické osoby po ukončení výkonu trestu odnětí svobody nebo po propuštění z výkonu ochranného opatření zabezpečovací detence a fyzické osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Odstraňuje se povinnost zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa pobočkám Úřadu práce
V ustanovení § 35 zákona byla slova „je povinen do 10 kalendářních dnů“ nahrazena slovem „může“ a slova „neprodleně, nejpozději do 10 kalendářních dnů, oznámit obsazení těchto míst“ – byla zrušena. Bude záležet na pobočkách Úřadu práce ČR, jestli se jim podaří zajistit si informace o volných pracovních místech dohodou se zaměstnavateli v jejich působnosti.
Zavádějí se nové důvody pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání a to:
- pokud fyzická osoba bez vážného důvodu ukončí sama nebo na základě dohody se zaměstnavatelem vhodné zaměstnání zprostředkované úřadem práce,
- pokud zaměstnavatel s fyzickou osobou ukončí vhodné zaměstnání zprostředkované úřadem práce z důvodu porušení pracovních povinností zvlášť hrubým způsobem,
- pokud odmítne nabídku vykonávat veřejnou službu (není placena) v rozsahu nejvýše 20 hodin týdně, v případě, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než dva měsíce (podle konzultací s MPSV se bude přihlížet k tomu, zda jde o „poctivého“ nezaměstnaného, který se dostane do stavu nezaměstnanosti poprvé, nebo zda jde o „recidivistu“),
Zpřísňují se podmínky pro získání podpory v nezaměstnanosti
Dosavadní rozhodné období pro získání nároku na podporu v nezaměstnanosti, a to alespoň 12 měsíců důchodového pojištění v posledních třech letech, se zkracuje na dva roky,
Zavádí se princip sdíleného zprostředkování zaměstnání
Tím se rozumí institut zprostředkování zaměstnání uchazečům o zaměstnání prostřednictvím agentury práce na základě písemné dohody mezi ÚP a agenturou práce, na jejímž základě může být agentuře práce poskytnut příspěvek konkrétně vymezený v zákoně : 5 000 Kč za zprostředkování, 1 250 Kč za umístění na dobu neurčitou a 500 Kč za setrvání v pracovním poměru alespoň 6 měsíců.
Zpřísňuje se postih nelegální práce
V návaznosti na zavedení nové definice závislé práce v zákoníku práce byla i upravena definice nelegální práce v zákoně o zaměstnanosti, která bude postihovat nelegální práci, zejména tzv. švarcsystém zvýšenými pokutami, které budou ukládány jak zaměstnanci , který bude nelegální práci vykonávat, ( až do 100 tisíc korun) a jeho zaměstnavateli uloží pokutu ve výši 250 000 až 10 milionů korun.
Zhoršují se podmínky pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP)
- ruší se institut chráněných pracovních dílen, které budou transformovány na jednotlivá chráněná pracovní místa,
- zpřísňují se podmínky pro získání podpory . Doposud nárok na podporu měli zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % OZP. Nově – podle ustanovení § 78 zaměstnavatel získá nárok na podporu pokud zaměstnává více než 50 % na chráněných pracovních místech. Současně se snižuje i výše příspěvku na tato místa. Příspěvek nebude činit maximálně 100 % nákladů, ale pouze 75 procent,
- bude postupně odstraněn status osob se zdravotním znevýhodněním (lhůta do 1.1. 2015 ), kdy jde zhruba o 40 000 osob,
Nově se doplňuje i jedno pozitivní stanovení – agentury práce nebudou moci zprostředkovávat zaměstnání pro osoby se zdravotním postižením
Rozšiřují se možnosti pro rekvalifikace a to tím, že se zavádí možnost vlastní volby rekvalifikace uchazečem o zaměstnání a zájemcem o zaměstnání.
V závěrečné části tohoto „seriálu“ zveřejníme k této novele zákona stanovisko ČMKOS a uvedeme přehled nejdůležitějších změn zákoníku práce a zákona o zaměstnanosti od 1. ledna 2012.