Zákoník práce v „nové koncepci“ - 7. část

02.02.2012 18:03

 

V tomto díle se zaměříme na výklad změn o zaměstnanosti. Za pozornost stojí, že odstraňuje dosavadní taxativní výčet skupin osob, které požívaly zvýšenou ochranu na trhu práce. V zákoně o zaměstnanosti zůstává pouze obecné ustanovení o ochraně ohrožených skupin a specifická ochrana zdravotně postižených.

Přitom v dosavadním znění zákona měly zvýšenou ochranu na trhu práce

a)     fyzické osoby se zdravotním postižením,

b)    fyzické osoby do 20 let,

c)     těhotné ženy, kojící ženy  a matky do devátého měsíce po porodu,

d)    fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku,

e)     fyzické osoby starší 50 let věku,

f)      fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než pět měsíců,

g)     fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc: těmito se rozumí zejména fyzické osoby, které se přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech nebo které v nich žijí, fyzické osoby společensky nepřízpůsobené,  fyzické osoby po ukončení výkonu trestu odnětí  svobody nebo po propuštění z výkonu ochranného opatření zabezpečovací detence a fyzické osoby ze  sociokulturně znevýhodněného prostředí

Odstraňuje se povinnost zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa pobočkám Úřadu práce

V ustanovení § 35 zákona byla slova „je  povinen  do 10 kalendářních dnů“ nahrazena  slovem „může“ a slova „neprodleně, nejpozději do 10 kalendářních dnů, oznámit obsazení těchto míst“ – byla zrušena. Bude záležet na pobočkách Úřadu práce ČR, jestli se jim podaří zajistit si informace o volných pracovních místech dohodou se zaměstnavateli v jejich působnosti.

Zavádějí  se  nové důvody pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání a to:

-         pokud fyzická osoba bez vážného důvodu ukončí sama nebo na základě dohody  se zaměstnavatelem vhodné zaměstnání zprostředkované úřadem práce,

-         pokud zaměstnavatel s fyzickou osobou ukončí vhodné zaměstnání zprostředkované úřadem práce z důvodu porušení pracovních povinností zvlášť hrubým způsobem,

-         pokud odmítne  nabídku vykonávat veřejnou službu  (není placena) v rozsahu nejvýše 20 hodin týdně, v případě, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než dva měsíce (podle konzultací s MPSV se bude přihlížet k tomu, zda jde o „poctivého“ nezaměstnaného, který se dostane do stavu nezaměstnanosti poprvé, nebo zda jde o „recidivistu“),

 

Zpřísňují se podmínky  pro získání podpory v nezaměstnanosti

 

Dosavadní rozhodné období pro získání nároku  na podporu v nezaměstnanosti, a to alespoň 12 měsíců důchodového pojištění v posledních třech letech, se zkracuje na dva roky,

 

Zavádí se princip sdíleného zprostředkování zaměstnání

 

Tím se rozumí institut zprostředkování zaměstnání uchazečům o zaměstnání prostřednictvím agentury práce na základě písemné dohody mezi  ÚP a agenturou práce, na jejímž základě může být agentuře práce poskytnut příspěvek konkrétně vymezený  v zákoně : 5 000 Kč za zprostředkování, 1 250 Kč za umístění na dobu neurčitou a 500 Kč za setrvání v pracovním poměru alespoň 6 měsíců.

 

Zpřísňuje se  postih nelegální práce

 

V návaznosti na zavedení nové definice závislé práce v zákoníku práce byla i upravena definice nelegální práce  v zákoně o zaměstnanosti, která bude postihovat nelegální práci, zejména tzv. švarcsystém zvýšenými pokutami, které budou ukládány jak  zaměstnanci , který bude  nelegální práci vykonávat, ( až do 100 tisíc korun)  a jeho zaměstnavateli uloží pokutu ve výši 250 000 až 10 milionů korun.

 

Zhoršují se podmínky pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP)

 

-         ruší se institut chráněných pracovních dílen, které budou transformovány na jednotlivá chráněná pracovní místa,

-         zpřísňují se podmínky pro získání  podpory . Doposud  nárok na podporu měli  zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % OZP.  Nově – podle ustanovení § 78  zaměstnavatel získá nárok na  podporu pokud zaměstnává  více než 50 % na chráněných pracovních místech. Současně se snižuje i výše příspěvku na tato místa. Příspěvek nebude činit maximálně 100 % nákladů, ale pouze 75 procent,

-         bude postupně  odstraněn status osob se zdravotním znevýhodněním   (lhůta do 1.1.  2015 ), kdy jde zhruba o 40 000 osob,

 

Nově se doplňuje i jedno pozitivní stanovení – agentury práce nebudou moci zprostředkovávat zaměstnání pro osoby se zdravotním postižením

Rozšiřují se možnosti pro rekvalifikace a to tím, že se zavádí možnost vlastní volby rekvalifikace uchazečem o zaměstnání a zájemcem o zaměstnání.

 

V závěrečné části tohoto „seriálu“ zveřejníme k této novele zákona  stanovisko ČMKOS a uvedeme přehled nejdůležitějších změn zákoníku práce  a zákona o zaměstnanosti od 1. ledna 2012.