Zákony na podporu ředitelů škol v době pandemie je třeba podporovat

26.01.2022 00:15

Vládní návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění covid-19 bylo třeba podpořit. A to už jen proto, že ředitelé a pedagogové jsou v současné době pod velkým tlakem. Ačkoliv ředitelé jakožto statutární orgány škol mají velkou odpovědnost za vnitřní chod školy, tak reálně jsou jejich pravomoci poměrně malé. Rozšířit pravomoc o možnost vyhlásit 10 dnů mimořádného ředitelského volna či mimořádného vzdělávání distančním způsobem tedy bylo na místě. S navrženou novelou pandemického zákona z mnoha důvodů nesouhlasíme, ovšem to nezmenšuje skutečnost, že ředitelé musí každý den činit rozhodnutí, reagovat na vládní nařízení a nastavovat podle toho optimálně výuku pro děti. Pokud však je téměř celý pedagogický sbor v karanténě, tak není možné zajistit výuku jedním, dvěma či snad třemi kantory. Ředitelé tak jsou biti nejen pandemií, ale i vládními nařízeními. Tento zákon by jim tak měl posílením pravomocí pomoci při jejich komplikované práci. 10 dnů mimořádného ředitelského volna či mimořádného vzdělávání distančním způsobem je tolerovatelné ve světle toho, že v současné době ředitelé mohou ze závažných důvodů vyhlásit maximálně 5 volných dnů ve školním roce, což řada ředitelů již využila nebo hodlá využít. Je však nutné zdůraznit, že podpoření tohoto návrhu zákona sice znamená podporu školám a ředitelům, ale rozhodně nemůže znamenat podporu celkovému přístupu vlády k variantě omikron a pandemickému zákonu, ještě navíc s neomezenou platností. Je třeba začít uvažovat trochu jinak. Návrh tohoto zákona z oblasti školství je příkladem toho, že lze najít shodu v přístupu k pandemii.

Vaše Vlaďka Lesenská